De ce am ajuns cu aprobarea PNRR în septembrie. Cristian Ghinea: „Dacă voiam un plan fără autostrăzi, fără turism, fără infrastructura de gaze, sigur, puteam să îl avem aprobat din iulie”

„S-a creat o întreagă isterie, total exagerat și inutil – de ce nu am avut în iulie PNRR aprobat? Simplu: dacă voiam un plan fără autostrăzi, dacă voiam un PNRR fără turism, fără infrastructura de gaze, sigur, puteam să îl avem aprobat din iulie”, a declarat Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, în cadrul unui interviu pentru cursdeguvernare.ro, în care explică pe larg de ce s-a produs această întârziere cu aprobarea planului.

Cristian Ghinea a arătat clar că această întârziere nu a fost cauzată de calitatea proiectelor propuse în PNRR.

„Am lucrat cu mii și mii de pagini. Da, au existat observații pe un proiect legat de niște cifre. Era vorba de diferențe de curs de schimb valutar. Au întrebat, am răspuns, totul s-a clarificat", a afirmat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Pe scurt: Comisia Europeană nu a agreat din prima anumite investiții propuse în PNRR, care pentru România reprezintă adevărate priorități naționale, însă în urma negocierilor duse, în final am avut câștig de cauză. Tot acest demers, însă, a presupus întârzierea procesului de evaluare.

„România nu este azi o țară care să accepte un NU așa ușor, mai ales dacă avem argumente", a subliniat Cristian Ghinea. 

PNRR poate fi consultat aici.

„Întârzierea s-a produs în primul rând pentru că nu ne-am înțeles cu Comisia Europeană pe anumite proiecte, pe anumite priorități naționale. Comisia Europeană ne-a descurajat să facem anumite investiții, dar Comisia nu poate să îți refuze o prioritate fără argumente tehnice", a declarat Cristian Ghinea.

Aceste priorități naționale sunt:

  • autostrăzile;
  • infrastructura de gaze;
  • turismul;
  • cultura.

Cristian Ghinea a oferit explicații pentru fiecare în parte:

1. „Ni s-au cerut la detalii că a ajuns bucata aia de autostrăzi din PNRR la mii de pagini. A trebuit să aducem pe lângă studiile de fezabilitate și explicații suplimentare legate de costuri.

2. Prima oară Comisia a spus NU gaze în PNRR. Noi am insistat, am spus că vrem asta, a fost unul dintre motivele pentru care dialogul s-a prelungit. În final, Comisia a acceptat. 

Domnul Ciolacu trebuie să înțeleagă că a convinge Comisia să accepte finanțare pentru infrastructura de gaze e ceva care durează. Cum să faci, de exemplu, costing la infrastructură de gaze care trebuie să aibe și minim 20% hidrogen pe ea. Nu doar că nu am făcut noi, România, așa ceva, dar în toată Europa nu există decât câteva proiecte-pilot. Vorbim de lucruri noi pentru întreaga Europa.

Vă spun deschis, a fost o decizie politică. Statul român și-a folosit resursele de diplomație, și pe partea de PPE, și pe partea de Renew, pentru a transmite Comisiei: România vrea infrastructură de gaze. Acceptăm ce detalii tehnice vreți, dar nu renunțăm la această investiție. Așa s-a pus problema.

După ce semnalul politic a fost transmis și acceptat am intrat în discuții tehnice foarte complicate. Propunerea noastră a fost să luăm cele mai avansate rețele pe care le avem acum pe POIM, așa-numitele rețele inteligente de gaze pe care le finanțăm și să adăugăm un top-up de cost, pentru că trebuia să introducem și componenta de hidrogen.

Ei ne-au zis: <<uitați-vă în Țările de Jos cât costă>>. Ne-am uitat, dar că nu e vorba de același tip de proiect, ei vor să finanțeze infrastructură mare, noi vrem să conectăm 70.000 de gospodării la o rețea de gaze. Chestiunea asta, a costingului la infrastructura de gaze încă o discutăm, este una dintre chestiunile pe care le avem încă de închis.

3. La fel a fost pe turism. Comisia ne-a zis: <<nu este impact sistemic pe PIB în România ca să merite să avem componentă separată pe turism>>. Și la cultură, la fel. Ei bine, turismul și cultura vor fi în PNRR pentru că am insistat.

Pentru asta a trebuit să ne asumăn niște reforme: privitoare la finanțarea sistemului cultural, vom avea o lege pentru organisme de management a destinației pe partea de turism".

Potrivit ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, PNRR va fi aprobat în ultimele 10 zile din septembrie.

"Sunt mândru că în 6 luni am realizat practic un proiect de țară. Pe lângă investiții, astea sunt ușor de negociat, am convenit reforme. Știu că lumea se uită mai puțin la partea asta, de reforme, dar în următorii 5 ani și jumătate țara va face reforme importante, va trece câteva zeci de legi care au fost acum negociate prin PNRR", a mai precizat Cristian Ghinea. 

Interviul integral poate fi citit aici.

Alte stiri

Senatul aprobă în unanimitate inițiativa USR care deschide copiilor curțile școlilor pentru sport în afara orelor de program
Senatul a adoptat cu unanimitate de voturi inițiativa legislativă a deputaților USR Tudor Pop și ...
Vezi mai mult
Senatorul Claudiu Mureșan, inițiativă legislativă prin care Poliția de Frontieră să poată verifica în timp real cazierul judiciar în ROCRIS
Senatorul USR Claudiu Mureșan a depus o inițiativă legislativă prin care ​Poliția de Frontieră Ro...
Vezi mai mult
Senatorul Claudiu Mureșan, inițiativă legislativă pentru asigurarea accesului la propriul cazier juridic
Senatorul USR Claudiu Mureșan a depus o inițiativă legislativă care vizează asigurarea accesului ...
Vezi mai mult
Senatorul USR Claudiu Mureșan, inițiativă legislativă pentru accesul neîngrădit al șoferilor la propriul cazier rutier
Senatorul USR Claudiu Mureșan a depus azi o inițiativă legislativă care să permită accesul poseso...
Vezi mai mult
Senatorul USR Claudiu Mureșan, inițiativă legislativă pentru reducerea birocrației pentru arhivari
Senatorul USR Claudiu Mureșan a depus o inițiativă legislativă care simplifică procedurile de aut...
Vezi mai mult
Facturile la căldură nu trebuie să fie încărcate pe nedrept! Există interes pentru investiții private în căldura din Bucureşti
Parlamentarii USR Cristina Prună şi Claudiu Năsui au organizat o dezbatere la Parlament cu lideri...
Vezi mai mult
Cătălin Drulă și Vlad Voiculescu critică administrația Boc: Întârzieri, rezilieri de contracte și pierderi de fonduri europene
Cătălin Drulă, președintele interimar al USR, și Vlad Voiculescu, președintele USR București, au ...
Vezi mai mult
Proiect de lege USR privind transparența utilizării bazelor sportive publice
Deputatul USR Brian Cristian a depus un proiect de modificare a Legii Educației fizice și sportul...
Vezi mai mult
Inițiativă legislativă USR pentru digitalizarea serviciilor consulare
Parlamentarii USR de Diaspora, senatorul Radu Mihail și deputatul Iulian Lorincz, au depus o iniț...
Vezi mai mult
Coaliția PSD-PNL-UDMR respinge inițiativele USR din domeniul educației pe care, apoi, le copiază în hotărâri de guvern
Coaliția PSD-PNL-UDMR a respins mai multe inițiative legislative depuse de USR și care ar fi cond...
Vezi mai mult
Inițiativă legislativă USR care elimină unele inechități din sistemul de pensii pentru cei care au lucrat în condiții grele de muncă
Mai mulți parlamentari USR au depus o inițiativă legislativă care repară unele inechități între p...
Vezi mai mult